Przedmiotowy zasady oceniania Zajęcia komputerowe kl. II - III
T
Przedmiotowe zasady oceniania - zajęcia komputerowe klasa II i III
. Podstawowe zasady posługiwania się komputerem i programem komputerowym, w tym zasady zdrowej pracy przy komputerze
Osiągnięcia wychowawcze:
Uczeń:
¥ przestrzega dyscypliny na zajęciach, w tym zasad bezpiecznej pracy przy komputerze;
¥ dba o porządek na stanowisku komputerowym;
¥ stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu;
¥ szanuje pracę innych;
¥ korzysta z gier komputerowych przeznaczonych dla dzieci;
¥ uświadamia sobie nierzeczywistość świata, który jest przedstawiany w grach komputerowych;
dopuszczający
- zna i stosuje kilka podstawowych zasad zachowania się w pracowni komputerowej oraz przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze (m.in. zakaz wnoszenia i spożywania napojów i posiłków przy komputerze
- posługuje się myszą komputerową i klawiaturą, pracując własnym tempem;
- potrafi uruchomić program w jeden sposób, np. klikając ikonę programu na pulpicie
- wie, że program komputerowy uruchamia się w oknie;
z pomocą nauczyciela wybiera opcje menu oraz przyciski na pasku narzędzi potrzebne do wykonania ćwiczenia;
- potrafi utworzyć prosty dokument komputerowy (m.in. rysunek) i wykonać na nim proste operacje; z pomocą nauczyciela otwiera istniejący dokument, zapisany w pliku w folderze domyślnym i modyfikuje go według poleceń z podręcznika lub podanych przez
dostateczny
- zna i stosuje kilka podstawowych zasad zachowania się w pracowni komputerowej oraz przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze (m.in. zakaz wnoszenia i spożywania napojów i posiłków przy komputerze, nakaz robienia przerw w pracy i wyjścia na świeże powietrze);
- posługuje się myszą komputerową i klawiaturą, pracując własnym tempem;
- potrafi uruchomić program w jeden sposób, np. klikając ikonę programu w doku, próbuje uruchamiać programy w teczke „Programy
- wie, że program komputerowy uruchamia się w oknie; z pomocą nauczyciela wybiera opcje menu oraz przyciski na pasku narzędzi potrzebne do wykonania ćwiczenia;
- potrafi utworzyć prosty dokument komputerowy (m.in. rysunek) i wykonuje na nim proste operacje; otwiera istniejący dokument, zapisany w pliku w folderze domyślnym i modyfikuje go według poleceń z podręcznika lub podanych przez
dobry
- zna i stosuje zasady zachowania się w pracowni komputerowej oraz przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, potrafi podać przykłady skutków nieprzestrzegania zasad prawidłowego zachowania się w pracowni komputerowej oraz niestosowania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze
- sprawnie posługuje się myszą i klawiaturą;
- wymienia sposoby uruchamiania programów: z wykazu programów w doku i teczki programy oraz uruchamia program w wybrany przez siebie sposób;
- samodzielnie wybiera opcje menu oraz przyciski na pasku narzędzi potrzebne do wykonania ćwiczenia;
- samodzielnie tworzy proste dokumenty komputerowe i wykonuje na nich podstawowe operacje; samodzielnie otwiera istniejące pliki z folderu domyślnego.
bardzo dobry
- zna i stosuje zasady zachowania się w pracowni komputerowej oraz przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze; potrafi podać przykłady skutków nieprzestrzegania zasad prawidłowego zachowania się w pracowni komputerowej oraz niestosowania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze; opowiada własnymi słowami, jakie warunki sprzyjają uzależnieniu się od komputera;
- sprawnie posługuje się myszą i klawiaturą; stara się pomóc
uczniom o mniejszej sprawności
- wymienia sposoby uruchamiania programów: z wykazu programów w doku i teczki programy oraz uruchamia program w wybrany przez siebie sposób, potrafi szukać programu za pomocą wyszukiwarki systemowej
- samodzielnie wybiera opcje menu oraz przyciski na pasku narzędzi potrzebne do wykonania ćwiczenia;
- samodzielnie tworzy proste dokumenty komputerowe i wykonuje na nich podstawowe operacje; samodzielnie otwiera istniejące pliki z folderu domyślnego lub innych folderów
celujący
- zna i stosuje zasady zachowania się w pracowni komputerowej oraz przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, samodzielnie opisuje skutki nieprzestrzegania zasad prawidłowego zachowania się w pracowni komputerowej oraz niestosowania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze; opowiada własnymi słowami, jakie warunki sprzyjają uzależnieniu się od komputera i jak zapobiegać takiemu uzależnieniu;
- sprawnie posługuje się myszą i klawiaturą; skutecznie wspiera uczniów o mniejszej sprawności
- wymienia sposoby uruchamiania programów: z wykazu programów w doku i teczki programy oraz uruchamia program w wybrany przez siebie sposób, znajduje program za pomocą wyszukiwarki systemowej i skutecznie go uruchamia
- samodzielnie wybiera opcje menu oraz przyciski na pasku narzędzi potrzebne do wykonania ćwiczenia;
- samodzielnie tworzy proste dokumenty komputerowe i wykonuje na nich podstawowe operacje; samodzielnie otwiera istniejące pliki z folderu domyślnego lub innych folderów, potrafi skutecznie wyszukać plik umieszczony w dowolnym folderze katalogu domowego
II. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków
Osiągnięcia wychowawcze:
Uczeń:
¥ słucha poleceń nauczyciela i systematycznie wykonuje ćwiczenia;
¥ rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną;
¥ potrafi współpracować w grupie;
¥ przestrzega dyscypliny na zajęciach, w tym zasad bezpiecznej pracy przy komputerze;
¥ dba o porządek na stanowisku komputerowym;
¥ stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu;
¥ szanuje pracę innych i przestrzega zasad ochrony zasobów komputera.
dopuszczający
- na podstawie wzorcowego rysunku lub treści ćwiczenia potrafi utworzyć prosty rysunek w edytorze grafiki lub zmodyfikować istniejący; potrafi skorzystać z kilku wybranych narzędzi malarskich, m.in. rysowanie ołówkiem, malowanie pędzlem, wypełnianie kolorem obszarów zamkniętych, usuwanie fragmentu rysunku gumką;
- wprowadza krótki (jednowyrazowy) napis do pola tekstowego w obszarze rysunku;
dostateczny
- na podstawie wzorcowego rysunku lub treści ćwiczenia potrafi utworzyć rysunek w edytorze grafiki lub zmodyfikować istniejący;
- potrafi skorzystać z kilku wybranych narzędzi malarskich, m.in. rysowanie ołówkiem, malowanie pędzlem, wypełnianie kolorem obszarów zamkniętych, usuwanie fragmentu rysunku gumką; potrafi kolorować rysunki, używając palety kolorów, w tym wypełniać kolorem obszary zamknięte;
- wprowadza krótki napis do pola tekstowego w obszarze rysunku; wie, jak uzyskać wielkie litery i polskie litery ze znakami diakrytycznymi oraz zmienić parametry czcionki (niektóre ćwiczenia wykonuje z pomocą nauczyciela).
dobry
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- potrafi wprowadzić napis (kilkuwyrazowy) do pola tekstowego;
- potrafi wprowadzić napis (kilkuwyrazowy) do pola tekstowego; samodzielnie korzysta z paska narzędzi tekstowych w celu zmiany parametrów czcionki.
bardzo dobry
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- potrafi wprowadzić napis (kilkuwyrazowy) do pola tekstowego; samodzielnie korzysta z paska narzędzi tekstowych w celu zmiany parametrów czcionki.
celujący
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- tworzy rysunki w edytorze grafiki według własnego pomysłu, używając wybranych narzędzi malarskich;
- potrafi wprowadzić napis (kilkuwyrazowy) do pola tekstowego; samodzielnie korzysta z paska narzędzi tekstowych w celu zmiany parametrów czcionki.
III. Stosowanie programów edukacyjnych i programów użytkowych do wspomagania realizacji treści z innych obszarów edukacji
Osiągnięcia wychowawcze
Uczeń:
¥ potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać oprogramowanie edukacyjne do utrwalania wiedzy z różnych dziedzin;
¥ słucha poleceń nauczyciela i systematycznie wykonuje ćwiczenia;
¥ przestrzega dyscypliny na zajęciach, w tym zasad bezpiecznej pracy przy komputerze;
¥ dba o porządek na stanowisku komputerowym;
¥ stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu;
¥ potrafi współpracować w grupie.
dopuszczający
- posługuje się w stopniu podstawowym programem edukacyjnym (dostosowanym do jego wieku) w celu rozwiązywania konkretnych ćwiczeń z różnych obszarów edukacji (zwykle z pomocą nauczyciela);
- z pomocą nauczyciel potrafi tworzyć proste rysunki z wykorzystaniem technologii informacyjnej (tu: edytora grafiki), stosując komputerowe narzędzia malarskie;
- korzystając z programu edukacyjnego oraz z przygotowanych plików, potrafi wykonywać proste ćwiczenia, w których rozwiązuje zadania matematyczne i utrwala wybrane treści z edukacji matematycznej – często korzysta z pomocy nauczyciela;
- korzystając z programu edukacyjnego i edytora grafiki (narzędzie Tekst) oraz przygotowanych plików, potrafi wykonywać proste ćwiczenia, w których utrwala wybrane treści z edukacji polonistycznej – często korzysta z pomocy nauczyciela;
dostateczny
- posługuje się w stopniu podstawowym programem edukacyjnym (dostosowanym do jego wieku) w celu rozwiązywania konkretnych ćwiczeń z różnych obszarów edukacji (czasem z pomocą nauczyciela);
- potrafi tworzyć proste rysunki z wykorzystaniem technologii informacyjnej (tu: edytora grafiki), stosując komputerowe narzędzia malarskie;
- korzystając z programu edukacyjnego oraz z przygotowanych plików, potrafi wykonywać proste ćwiczenia, w których rozwiązuje zadania matematyczne i utrwala wybrane treści z edukacji matematycznej – czasem korzysta z pomocy nauczyciela;
- korzystając z programu edukacyjnego i edytora grafiki (narzędzie Tekst) oraz przygotowanych plików, potrafi wykonywać proste ćwiczenia, w których utrwala wybrane treści z edukacji polonistycznej – czasem korzysta z pomocy nauczyciela;
dobry
- potrafi korzystać z wybranego programu edukacyjnego, rozwiązując zadania i utrwalając treści z różnych obszarów edukacji;
- potrafi przedstawić, za pomocą prostych rysunków tworzonych w edytorze grafiki, różne sytuacje (realne lub fantastyczne) inspirowane wierszem lub wyobraźnią (każdy uczeń na swój sposób);
potrafi zastosować zdobyte umiejętności posługiwania się programami użytkowymi do wykonywania prostych ćwiczeń matematycznych;
- potrafi zastosować poznane zasady wprowadzania tekstu do pola tekstowego w edytorze grafiki do wykonywania ćwiczeń z zakresu edukacji polonistycznej;
bardzo dobry
- swobodnie korzysta z wybranego programu edukacyjnego, rozwiązując zadania i utrwalając treści z różnych obszarów edukacji;
- potrafi przedstawić, za pomocą prostych rysunków tworzonych w edytorze grafiki, różne sytuacje (realne lub fantastyczne) inspirowane wierszem lub wyobraźnią (każdy uczeń na swój sposób);
- potrafi zastosować zdobyte umiejętności posługiwania się programami użytkowymi do wykonywania prostych ćwiczeń matematycznych; korzystając z programu edukacyjnego lub edytora grafiki oraz z przygotowanych plików, potrafi wykonywać ćwiczenia, w których rozwiązuje zadania matematyczne i utrwala wybrane treści z edukacji matematycznej;
- potrafi zastosować poznane zasady wprowadzania tekstu do pola tekstowego w edytorze grafiki do wykonywania ćwiczeń z zakresu edukacji polonistycznej;
celujący
- swobodnie korzysta z wybranego programu edukacyjnego, rozwiązując zadania i utrwalając treści z różnych obszarów edukacji;
- potrafi przedstawić, za pomocą prostych rysunków tworzonych w edytorze grafiki, różne sytuacje (realne lub fantastyczne) inspirowane wierszem lub wyobraźnią (każdy uczeń na swój sposób);
- potrafi zastosować zdobyte umiejętności posługiwania się programami użytkowymi do wykonywania prostych ćwiczeń matematycznych; korzystając z programu edukacyjnego lub edytora grafiki oraz z przygotowanych plików, potrafi swobodnie wykonywać ćwiczenia, w których skutecznie rozwiązuje zadania matematyczne i utrwala wybrane treści z edukacji matematycznej
- potrafi zastosować poznane zasady wprowadzania tekstu do pola tekstowego w edytorze grafiki do wykonywania ćwiczeń z zakresu edukacji polonistycznej;